In de nieuwsbrief die ik van Unizo kreeg, en tevens in een nieuwsitem van Securex op LinkedIn, staat te lezen dat zowel bij werknemers als bij ondernemers het niet goed gaat met de gemiddelde lichamelijke en geestelijke gezondheid, te veel stress en vermoeidheid, en dat langdurig absenteïsme in de lift zit. Inzetten op preventie is dus bittere noodzaak.
Hoewel Unizo/Liantis er enigszins ludiek mee uitpakt met hun ‘mok’actie, is dat voor mij de vinger op de pijnlijke wond: 🆆🅾🆁🅺 🅷🅰🆁🅳, 🅿🅻🅰🆈 🅷🅰🆁🅳(🅴🆁)
🧐Is dat wel zo een goed motto?
Indien het staat voor: hard werken, vele uren kloppen, en nadien gaan feesten gelijk de beesten, of uitzinnig gaan sporten om alle stress eraf te schudden,… dan is toch de balans ver zoek.
Lichaam en geest hebben nood aan R̼U̼S̼T̼.
Als ik aan mijn klanten vraag wat ze doen om tot rust te komen, krijg ik heel vaak ofwel “𝑒𝑢ℎℎℎℎℎℎℎ” als antwoord, ofwel “𝘪𝘬 𝘬𝘢𝘯 𝘵𝘰𝘤𝘩 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘯𝘪𝘦𝘵𝘴 𝘥𝘰𝘦𝘯?!?”, ofwel “𝘪𝘬 𝘩𝘦𝘣 𝘨𝘦𝘦𝘯 𝘵𝘪𝘫𝘥/𝘪𝘬 𝘬𝘢𝘯 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘵𝘰𝘵 𝘳𝘶𝘴𝘵 𝘬𝘰𝘮𝘦𝘯”
Oeps. Zou daar niet het schoentje knellen?
Onze maatschappij is zeer jachtig, we worden overdonderd met news en fake news zodat we het noorden kwijt zijn, en alles is heel doel-gericht. ACTIE ACTIE ACTIE.
𝗣𝗿𝗲𝘀𝘁𝗮𝘁𝗶𝗲𝗱𝗿𝗮𝗻𝗴 + 𝗸𝗻𝗮𝗹𝗱𝗿𝗮𝗻𝗴? 𝗗𝗮𝗻 𝗶𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗯𝗼𝗲𝗺.💥💥💥
Geen wonder dat lichaam en geest oververhit of uitgeblust geraken…
Pas wanneer er terug balans is tussen DOEN en ZIJN, tussen ACTIE en RUST, kan iedereen terug ontspannen ademhalen.
En ik kan je daarbij helpen 🤩
Intussen wens ik je een rustige 1e mei toe 🏖